herb
herb
herb
herb
herb
herb
herb
herb
Strona główna Edukacja, Kultura i Sport ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII W BUSKIM INFORMATYKU TO DOPIERO POCZĄTEK
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII W BUSKIM INFORMATYKU TO DOPIERO POCZĄTEK Drukuj
Opublikował: Mateusz Olszewski. Przekazała do publikacji: Ilona Marzec.   
wtorek, 19 lutego 2019
 

zajawkaPo wielkiej niespodziance, jaką była oferta pracy dla wszystkich absolwentów Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Busku-Zdroju kształcących się w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, nie można pominąć milczeniem ogromnych inwestycji poczynionych w związku z doposażeniem innych kierunków kształcenia zawodowego prowadzonego w Warsztatach Szkolnych należących do tej Szkoły.

Niewątpliwie wrażenie robi wartość wyposażenia laboratoriów i pracowni specjalistycznych.

I tak wyposażenie wspomnianych odnawialnych źródeł energii to wartość ok. 100 tys. złotych, laboratoria i pracownie samochodowe to wartość ok. 700 tys. złotych, pracownia spawania w różnych technologiach to wartość ok. 100 tys. złotych, dział obróbki mechanicznej to wartość ok. 420 tys. złotych, stanowiska do komputerowego wspomagania projektowania to wartość ok. 100 tys. złotych, wszelkiego rodzaju narzędzia i mierniki to wartość ok. 60 tys. złotych i na koniec meble i inne wyposażenie to wartość ok. 90 tys. złotych.

Teraz kilka słów o poszczególnych pracowniach. Dział samochodowy to samochody oraz ich podzespoły, na których uczniowie kształcą swoje umiejętności montażu, weryfikacji i napraw zespołów i podzespołów samochodowych. W części laboratoryjnej z kolei mają unikatową możliwość zapoznania się z poszczególnymi układami samochodu, w tym z symulowaniem usterek oraz dokonywaniem napraw układów, które w rzeczywistości są elementami nowoczesnych samochodów wyposażonych w komputer pokładowy oraz wiele układów elektronicznych sterujących pracą podzespołów całego samochodu. Dość powiedzieć, że podobne wyposażenie  znajduje się na wydziałach samochodowych kilku politechnik. Na tym dziale funkcjonuje również cała linia diagnostyczna, taka sama jak na stacji kontroli pojazdów należącej do Warsztatów ZSTI, gdzie uczniowie wykonują ćwiczenia związane z przeglądem technicznym pojazdu.

W pracowni dydaktycznej przy laboratorium znajdują się stanowiska do komputerowego wspomagania projektowania oparte na systemie CAD, bez którego trudno sobie wyobrazić proces projektowania, nie tylko w branży mechanicznej, ale i w wielu innych dziedzinach.

Z myślą o wyposażaniu uczniów w dodatkowe umiejętności i uprawnienia na Warsztatach Szkolnych funkcjonuje pracownia spawania w technologii TIG oraz MIG/MAG. Spawanie metodą TIG polega na wytwarzaniu łuku elektrycznego za pomocą nietopliwej elektrody wolframowej w osłonie gazu obojętnego. Łuk spawalniczy występujący między nietopliwą elektrodą, a materiałem spawanym topi powierzchnię materiału. Z kolei łączenie metali metodą MIG/MAG  polega na spawaniu za pomocą łuku elektrycznego wytwarzanego pomiędzy elektrodą topliwą a spawanym materiałem. Elektrodą topliwą jest drut podawany w sposób ciągły. Łuk i jeziorko ciekłego metalu są chronione strumieniem gazu osłonowego. Pracownia spawania wyposażona jest w wysokiej jakości urządzenia spawalnicze oraz stoły spawalnicze pełniące funkcję całkowicie zwentylowanego stanowiska pracy spawacza. Przeznaczone są do odciągania powietrza zanieczyszczonego suchymi pyłami emitowanymi podczas spawania metali.

Dla kierunku odnawialnych źródeł energii stworzono nowoczesną pracownię montażu różnych instalacji w różnych technologiach. Wyposażenie pracowni umożliwia prowadzenie ćwiczeń montażowych w instalacjach solarnych, instalacjach fotowoltaicznych, pomp ciepła czy w końcu instalacji generatora wiatrowego. Mamy więc do czynienia z połączeniami hydraulicznymi, ale również elektrycznymi oraz (we wszystkich instalacjach) z automatyką i wręcz programowaniem parametrów użytkowych. Tu z kolei przechodzimy do laboratorium, w którym znajdują się te wszystkie instalacje, w którym uczniowie analizują parametry eksploatacyjne pracujących systemów instalacji OZE.

Modernizacja warsztatów szkolnych stwarza znakomite, a wręcz unikalne warunki, do prowadzenia kształcenia zawodowego w omówionych, nowoczesnych technologicznie, kierunkach. Jeśli do tego dodamy zdawane na wysokim poziomie państwowe egzaminy zawodowe oraz udział uczniów w programowych praktykach zagranicznych to z całym przekonaniem można stwierdzić, że stworzone zostały dla uczniów  warunki na znakomity start naszej młodzieży na szeroko rozumianym rynku pracy.

 

Sylwester Pałka                                                                  Renata Krzemień                    

Dyrektor ZST-I w Busku-Zdroju                                                   Naczelnik Wydz. EK                  

w Starostwie Powiatowym w Busku-Zdroju

 

Foto: archiwum ZST-I