Uczniowie "Mechanika" już niebawem wyjadą na zagraniczne praktyki zawodowe do Hiszpanii Drukuj
Opublikował: Piotr Cira. Przekazała do publikacji: Ilona Marzec, Autorzy: Sylwester Pałka, Renata Krzemień   
piątek, 08 czerwca 2018
 

logo   Zespół Szkół Techniczno - Informatycznych właśnie otrzymał od Fundacji Rozwoju Edukacji – Narodowej Agencji Programu Erasmus+ grant o wartości ponad 94.000 euro, dzięki czemu - od września 2018 r. - obecni i przyszli uczniowie będą mogli odbywać praktyki zawodowe w nowoczesnych przedsiębiorstwach w Hiszpanii. Unikalne perspektywy na przyszłość i szerokie możliwości rozwoju zawodowego Szkoła oferuje uczniom, którzy już się kształcą lub podejmą kształcenie w zawodach: technik informatyk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz technik pojazdów samochodowych. Uczniowie otrzymają międzynarodowe certyfikaty Europass Mobilność, Europass CV oraz certyfikaty odbycia praktyki i przygotowania językowego z języka angielskiego i hiszpańskiego.             
To jednak nie koniec dobrych wiadomości: buski Informatyk będzie realizował także inny innowacyjny projekt we współpracy ze Świętokrzyskim Związkiem Pracodawców Prywatnych Lewiatan w partnerstwie ponadnarodowym z Instytutem szkolenia zawodowego – Berufsförderungsinstitut Burgenland (BFI) w Oberwart (Austria). Do tego projektu zakwalifikowane zostały tylko 3 szkoły publiczne z terenu Województwa Świętokrzyskiego,
a jedną z nich jest właśnie Zespół Szkół Techniczno – Informatycznych w Busku – Zdroju. Projekt pod nazwą Innowacyjna edukacja – nowe możliwości zawodowe finansowany jest -
w ramach unijnej inicjatywy Lagging Regions - przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 4. Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 4.1. Innowacje społeczne. Głównym celem projektu jest wdrożenie modelu kształcenia zawodowego u przedsiębiorców, którego kluczowym aspektem będzie zwiększenie wymiaru i jakości kształcenia w miejscu pracy, jako integralnego elementu kształcenia zawodowego. Zostanie to osiągnięte przez zorganizowanie większej liczby zajęć praktycznych: 50% godzin przewidzianych w programie nauczania na kształcenie praktyczne będzie realizowane w firmach w celu dostosowania umiejętności uczniów do rzeczywistych wymagań rynku pracy. Oznacza to, że obecni i przyszli uczniowie Zespołu Szkół Techniczno - Informatycznych kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych będą się uczyć według zmodyfikowanych, innowacyjnych planów nauczania, które przewidują, że połowa godzin kształcenia praktycznego odbywać się będzie u pracodawców, a nie w szkole. Takie rozwiązanie daje uczniom możliwość zdobycia cennego doświadczenia zawodowego, ważnego z punktu widzenia wymagań stawianych przez rynek pracy, oraz płynnego przejścia z okresu nauki do aktywności zawodowej. Poza odbywaniem zajęć praktycznych u renomowanych pracodawców, uczniowie będą mogli m.in. otrzymywać wysokie stypendia, uczestniczyć w zajęciach z języka obcego branżowego, co pozwoli im na swobodne komunikowanie się z klientami obcojęzycznymi. Zostaną też zapoznani z programami informatycznymi wykorzystywanymi w przedsiębiorstwach gastronomicznych. Ponadto będzie istniała możliwość uzyskania przez uczniów dodatkowych - cenionych na rynku pracy - certyfikatów. Uczestnicy projektu mają również zagwarantowane wyjazdy studyjne do hoteli w Austrii, Szwajcarii i Niemczech, gdzie będą mogli poznać warunki wykonywania zawodu w innej kulturze i poszerzyć wiedzę z zakresu zawodu, w którym się kształcą.
Buski Informatyk dba także o rozwój uczniów, którzy chcą się kształcić na kierunku technik informatyk. Właśnie zakończył się projekt pod nazwą L@MA, czyli Lokalna Akademia Młodych Adminów adresowany do uczniów gimnazjów. To znakomite przedsięwzięcie, dzięki któremu uczniowie, pod kierunkiem profesjonalnej i wyspecjalizowanej kadry pedagogicznej, mogą zdobywać wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin szeroko rozumianej informatyki. Projekt ten pokazuje też młodym ludziom inne oblicze informatyki, a więc nie tylko gry, nie tylko media społecznościowe czy komunikatory, ale konkretną wiedzę pozwalająca wykorzystać komputer jako maszynę cyfrową do zaawansowanych zadań z różnych dziedzin. Wykładowcy skoncentrowali się na tych obszarach informatyki, które na wyższym poziomie wtajemniczenia stanowią wyspecjalizowane dziedziny. Pierwszy z nich to montaż komputerów. Uczniowie mogli się dowiedzieć i własnoręcznie sprawdzić, jak zmontować i zmodernizować komputer, zainstalować różne systemy operacyjne z rodziny Windows oraz Linux, zoptymalizować system oraz usunąć zbyteczne funkcjonalności, odzyskać utracone dane z dysków, telefonów oraz nośników flash, tworzyć obrazy oraz kopie bezpieczeństwa, przetestować procesor, kartę graficzną, zasilacz, dyski, pamięć RAM, czy zabezpieczyć swój system operacyjny przed infekcjami.
Drugi obszar to sieci komputerowe – tutaj uczniowie gimnazjów zajmowali się konfiguracją lokalnej sieci bezprzewodowej w oparciu o punkt dostępowy, metodami zabezpieczenia sieci radiowych,  udostępnianiem Internetu przez Wi-Fi, poznali także zasady konfiguracji kontroli rodzicielskiej.
Kolejnym obszarem było tworzenie aplikacji internetowych, jako usługi na wcześniej złożonych i skonfigurowanych systemach komputerowych. W ramach tych zajęć poznali podstawy języka HTML i CSS, podstawy skryptów po stronie przeglądarki (JS) i serwera (PHP), podstawy technologii AJAX, wprowadzenie do baz danych (SQLite, MySQL), a także budowę stron WWW w oparciu o systemy CMS: SQLiteCMS, WinduCMS, WordPress.
Te wszystkie zajęcia to tylko przedsmak tego, z czym zetkną się na zajęciach uczniowie, którzy  wybiorą kształcenie w Zespole Szkół Techniczno - Informatycznych. Duże zainteresowanie gimnazjalistów zajęciami w ramach L@MY potwierdza trafność przyjętej formuły prowadzonych zajęć, dlatego planowane są kolejne edycje tego projektu.