herb
herb
herb
herb
herb
herb
herb
herb
Strona główna Aktualności Panel dyskusyjny: NIEPODLEGŁOŚĆ - PATRIOTYZM. Model insurekcyjno-martyrologiczny i społeczno-gospodarczy
Panel dyskusyjny: NIEPODLEGŁOŚĆ - PATRIOTYZM. Model insurekcyjno-martyrologiczny i społeczno-gospodarczy Drukuj
Opublikował: Mateusz Olszewski. Przekazała do publikacji: Ilona Marzec.   
wtorek, 18 kwietnia 2017
 

ZajawkaNiepodległość - patriotyzm to temat przewodni panelu dyskusyjnego, który odbył się 23 marca 2017 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Busku - Zdroju.

Prowadzącymi debatę historyczną byli wykładowcy z Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach: prof. dr hab. Jerzy Gapys oraz prof. dr hab. Mariusz Nowak. Swoją obecnością zaszczycił nas także żołnierz Armii Krajowej Pan Zenon Molisak. Jak podkreśliła Pani Izabela Kasperek, jedna z osób uczestniczących w debacie, opowieść Pana Molisaka była świadectwem minionych, jakże ważnych dla historii Polski czasów. Nasz gość przedstawił wspomnienia
z II wojny światowej, a jego narracja była darem przekazanym przez przeszłość dla przyszłości. Przedstawione przez Panią Kasperek obecne w polskiej literaturze wątki nurtu patriotyczno-martyrologicznego pomogły przypomnieć rolę polskiej literatury epoki romantyzmu i pozytywizmu w utrzymaniu poczucia polskiej świadomości narodowej w czasach zaborów.

 

Nie brakowało w tej debacie również głosu osób, do których została skierowana, czyli uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1. Swoje stanowisko i ogólne postrzeganie patriotyzmu przez młodzież przedstawił przewodniczący Samorządu Szkolnego Edgar Kobos. Uczeń podkreślił także bardzo wyraźnie, że spora część młodzieży jest zainteresowana historią, a sam patriotyzm odgrywa w ich życiu szczególną rolę. Ważne jest także stwierdzenie młodego pokolenia, iż tożsamość narodowa nie jest w dzisiejszych czasach przeżytkiem, a bardziej wyzwaniem do patrzenia w przyszłość.

 

Wprowadzenie do właściwej dyskusji rozpoczęło się od wyjaśnienia przez profesora Jerzego Gapysa samej definicji niepodległości i współczesnego pojmowania suwerenności w świecie. Następnie goście z UJK ukazali to, w jaki sposób ewoluowało pojmowanie znaczenia słowa „patriotyzm” w czasach nowożytnych, aż do współczesności.

 

Kluczową częścią owego spotkania była dyskusja. Uczniowie mieli szansę zapytać historyków o nurtujące ich kwestie, które poruszone były w części wykładowej. Dzięki temu doświadczeniu pojawiło się kilka tez, a młodzież, wedle założenia panelu, sprowokowana została do refleksji nad historią i tym, co dzieje się we współczesnym świecie. Uczniowie podziękowali gościom za cenną lekcję historii i budujące, niecodzienne doświadczenie.

 

Autor: Izabela Kasperek, Mariusz Żabiński

Zdjęcia: Izabela Kasperek, Mariusz Żabiński